Vliv kouření na tělesnou hmotnost

kouření a tělesná hmotnost

Nekuřáctví bezesporu patří mezi základní principy zdravého životního stylu. Kouření má vliv na celý organismus, a také ovlivňuje tělesnou hmotnost. Být kuřákem znamená s sebou nést velká zdravotní rizika, a to nejen pro sebe, ale také pro své okolí. Kouření má vliv na vznik mnoha onemocnění. Nejčastěji zmiňovaná jsou nádorová onemocnění, onemocnění srdce a cév, chronická obstrukční plicní nemoc, vředové onemocnění žaludku, zrychlení stárnutí kůže a neplodnost.

Cigaretový kouř má komplexní dopad na celý organismus, ovlivňuje tedy i metabolismus, chuťové preference, výživové zvyklosti a tím i tělesnou hmotnost. Studie zabývající se výživovým stavem kuřáků ukazují, že kuřáci mají zvýšený poměr pas a boky a také celkově větší obvod pasu, tedy vyšší riziko abdominální obezity. Také se ukazuje, že kouření v závislosti na dávce zvyšuje riziko vzniku cukrovky 2. typu. To vše také souvisí s vyšším rizikem onemocnění srdce a cév.

Obvykle nevhodné výživové zvyklosti kuřáků jsou ovlivněny nepřímo kouřením. Kuřáci mají snížené vnímaní chuti, což vede k upřednostnění určitých druhů potravin a pokrmů: smažené, velmi slané a hodně kořeněné. Obvykle však méně šahají po sladkostech, protože hůře vnímají sladkou chuť. Ze studií vyplívá, že velmi málo kuřáků bude mít pestré složení jídelníčku, bude denně konzumovat minimálně pět porcí ovoce a zeleniny a bude dodržovat pravidelnost mezi jednotlivými jídly (ve smyslu preference cigarety před jídlem). Problematická se v jídelníčcích jeví také příjem soli, z důvodu zhoršeného vnímání slané chuti. S ohledem na uvedené výživové chování ze studií plyne, že kuřáci oproti nekuřákům mají vyšší energetický příjem, vyšší příjem tuků, vyšší příjem alkoholu a nižší příjem vlákniny. 

V rámci odvykání kouření asi u poloviny kuřáků může dojít k nežádoucímu nárůstu tělesné hmotnosti. V průměru se jedná o nárůst asi 4-5 kg, přičemž nejvýznamnější je nárůst v prvních 3 měsících po zanechání kouření. Kontrola správných stravovacích návyků a vhodná léčba závislosti na tabáku může zmírnit nárůst tělesné hmotnosti. Důvodem nárůstu tělesné hmotnosti po zanechání kouření je především nikotin, který je součástí cigaretového kouře. Nikotin působí jako anorektikum. To znamená, že snižuje chuť k jídlu. Potlačení chuti k jídlu u nikotinu je způsobeno centrálním vlivem nikotinu na mozek. Nikotin také ovlivňuje bazální metabolismus. Bazální metabolismus je jeho vlivem zvýšený u kuřáků o asi 5 – 10 %. Mimo jiné nikotin také prodlužuje pocit sytosti, protože zpomaluje motilitu žaludku. Naopak však zrychluje peristaltiku střev, to je jeden z důvodů proč kuřáci šahají po cigaretě před návštěvou toalety. 

Vhodným nutričním doporučením při zanechání kouření je kontrola správných stravovacích návyků. Omezení potravin bohatých na tuky a cukry. Pozor na záměnu cigarety za sladkost nebo jiné jídlo. Obecně lze doporučit snížení celkového energetického příjmu asi o 880 KJ. Dále hlídat vhodný pitný režim a přidat pohybovou aktivitu. Tyto opatření jsou také z důvodu prevence zácpy, která se může při zanechání kouření objevit. 

Jak si představit 880 KJ v praxi? 880 KJ představuje například: 150 g bílého jogurtu 3 % tuku s 30 g ovesných vloček nebo krajíc chleba (40 g) tence namazaný máslem (5g) a 2 kolečka šunky (40 g) nebo mandle menší hrst (35 g). 

Kouření zajisté není vhodný postup pro snížení hmotnosti či udržení štíhlé postavy. Naopak je to velký hazard s vlastním zdravím. Strach ze zvýšení tělesné hmotnosti by se neměl stát překážkou v odložení cigarety. Riziko plynoucí z kouření mnohonásobně převyšuje riziko plynoucí z nárůstu tělesné hmotnosti po zanechání kouření. Celý proces zbavování se závislosti na tabáku určitě lépe zvládnete s pomocí. Proto na to nezůstávejte sami, svěřte se svému okolí nebo kontaktujte Centra pro závislé na tabáku, kde se vám dostaví odborné pomoci.

1/ BERLIN, Ivan. Smoking-induced metabolic disorders: a review. Diabetes & Metabolism [online]. 2008, 34(4 Pt 1), 307–314. ISSN 1262-3636. Dostupné z: doi:10.1016/j.diabet.2008.01.008

2/ AUBIN, Henri-Jean, Amanda FARLEY, Deborah LYCETT, Pierre LAHMEK a Paul AVEYARD. Weight gain in smokers after quitting cigarettes: meta-analysis. BMJ [online]. 2012, 345, e4439 [vid. 2016-11-28]. ISSN 1756-1833. Dostupné z: doi:10.1136/bmj.e4439

3/ Dallongeville, J. The Cigarette Smoking is Associated with Unhealthy Patterns of Nutriet Intake: A Meta-Analysis. Journal of Nutrition, 1998; 128 (9): p. 1450-1457. 4. 12. HOFSTETTER, A., SCHUTZ, Y., JEQUIER, E., WAHREN, J. Increased 24-hour energy expenditure in cigarette smokers. New Engl J Med, 1986, 314, p. 79–82

4/ HOFSTETTER, A., SCHUTZ, Y., JEQUIER, E., WAHREN, J. Increased 24-hour energy expenditure in cigarette smokers. New Engl J Med, 1986, 314, p. 79–82